KHA | Kafkas Haber Ajansı | Kars Haberleri | Kars Haber  kars haberleri kars ajans

TÜRKİYE ZEKA VAKFININ OYUN ÇOCUK DERGİSİ

  Arzu KILIÇ

          arzu.kilic@tbd.org.tr
         TÜRKİYE ZEKA VAKFININ OYUN ÇOCUK DERGİSİ

Türkiye Zeka Vakfının OYUN Çocuk Dergisi

Zekâ Vakfı Koordinatörü ve OYUN Çocuk Dergisi Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Nihal Sandıkçı: OYNARKEN ÖĞRENMEK, EN KEYİFLİ YOL…

OYUN Çocuk Dergisi ile her yaştan insanın zekâ ve yetenek gelişimlerine destek olmaya çalıştıklarını belirten Sandıkçı, vakıf olarak, bıkmadan usanmadan soru sorma, düşünme, sorgulamanın önemini vurguladıklarını, ancak böyle daha doğru kararlar verilebileceğine dikkat çekti.

Arzu Kılıç

Türkiye Zekâ Vakfı’nın (TZV) OYUN dergisi, artık “OYUN Çocuk” adı ve yeni içeriğiyle okuyucuyla buluşuyor. Bu nedenle TZV Koordinatörü ve OYUN Çocuk Dergisi Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Nihal Sandıkçı ile söyleşi yaptık.

TZV yöneticileri 6 yaş ve üstü çocukların zekâ ve yetenek gelişimlerine destek olmak amacıyla, OYUN dergisinin hedef kitlesini değiştirme ve OYUN Çocuk başlığı altında, özellikle ilkokul dönemindeki çocuklara yönelik bir zekâ, matematik ve mantık oyunları dergisi yayımlamaya karar vermiş.

OYUN Çocuk Dergisi’nde birçok zekâ oyunları var. Çocuklar eğlenerek öğreniyorlar. Bu oyunlar düşünebilme, tahmin yürütebilme, problem çözebilmenin yanında sabrı, zaman yönetimini, işbirliğini de öğretmekte; eğitim hayatına da olumlu anlamda katkılar sağlıyor.

“Çocuğun gelişim döneminde yetersiz ve verimsiz uyarılmışlığı, zihinsel kapasitesini yavaşlatıyor” diyen Sandıkçı, bunun hayati; sonradan önüne geçilmez, tamir edilemez bir durum olduğuna işaret edip “Hedefimiz çocuklarımızın zekâ ve yetenek gelişimlerine destek olmak” dedi.

Anne-babaları da çocuklarıyla birlikte bu sürece dâhil etmek isteğinde olduklarına değinen Sandıkçı, derginin sıradanın dışında zihin geliştirici bir içeriği olduğu, çocukların düşünme yeteneklerini geliştiren, farklı bakış açıları kazandıran çok sayıda eğlenceli soru ve oyunla egzersiz yapma olanağı bulunduğunu anlattı.

Sandıkçı, söyleşiyi şu değerlendirmeyle tamamlandı:

“Çocuklarımıza sıkça söylememiz gereken şey şu; Okulda veya dışarıda kendi öğrenme ve anlama yöntemlerini bilmeleri, ilgi duydukları, yetenekli oldukları alanları fark edip geliştirmeleri çok önemli. Ve başarı… Tüm bunları yaparken başarısız olmaktan korkmamak gerek. Çünkü öğrenmek her zaman doğru cevabı vermek değildir. Her zaman sınavlardan en iyi puanı almak, sürekli birinci olmak demek değildir. Öğrenmek, öğrendiklerini kullanabilmek ve yeni şeyler üretebilmektir. Öğrenmek, hata yapmaktan kaçmadan, keyif alarak çalışabilmekle mümkündür. Denemek, yanılmak ve tekrar denemek, en sonunda başarıyı getirecektir.”

Bu arada 29-30 Kasım tarihlerinde II. Zekâ ve Yetenek Kongresi, yapılacak. Akademiden, sivil toplumdan, kamudan, üstün zekâlı / yetenekli bireyler ve ailelerinden her düzeyde katılımcıya açık olacak kongrenin tartışacağı sorular şunlar:

Zekâ ve yetenek dendiğinde her birimizin zihninde ortak çağrışımlar mı uyanıyor? Bu kavramlara yüklenen anlamlar toplumdan topluma, dönemden döneme, kişiden kişiye değişiyor mu, nasıl değişiyor, neden dönüşüyor? Evrensel bir zekâ ve yetenek tanımına ulaşabilir miyiz, yoksa elimizde olan tanımları duruma göre, zamana göre yenilemeli, güncellemeli miyiz? Kimleri zeki olarak kabul ediyoruz, kimleri yetenekli buluyoruz? Zeki ve yetenekli olanlardan hayata, bizlere ne katmalarını bekliyorduk, şimdi neler bekliyoruz? Zeki ve yetenekli olarak kabul edilenler hayattan, toplumdan neler bekliyor? Üstün zekâlı, üstün yetenekli bireyler, dünyamızın neresinde duruyor, biz onların dünyasında nerede duruyoruz? Bu bireylerin tespitine, eğitimine, desteklenmesine yönelik neler yapıldı, neler yapılacak, neleri bekliyoruz? Ülke olarak zekâya dair, yeteneğe dair neyi denedik, neyi başarabildik, neredeydik, şimdi ne aşamadayız? Ayrıntılı bilgi için: www.kongre.tzv.org.tr

- Türkiye Zekâ Vakfı (TZV) tarafından sekiz yıldır yayımlanan OYUN dergisi, yayın hayatına bundan böyle “OYUN Çocuk” olarak devam edecek. Bu değişimin nedenini kısaca anlatır mısınız?

-Zekâ kavramı herkesin ilgisini çeken ama özellikle bugünlerde anne-babaların üzerinde daha da dikkatle durduğu bir konu oldu. Geçtiğimiz birkaç yıl içindeyse vakıf olarak bir gözlemimiz var. Bizi üzen, endişelendiren… Anne-babaların, eğitim kurumlarının çocuklarının zekâsına, yeteneğine, bunların geliştirilmesine atfettiği önem sebebiyle mağdur olduğu. Bu alanın son dönemde dikkat çekici ölçüde popülerlik kazanmasıyla birlikte, sadece maddi kaygılarla geliştirilen uygulama ve yayınların yaygınlığının arttığını görüyoruz. Ve bu oluşumların çoğu gerekli temel niteliklerden yoksun. Bu kapsamda oluşan ciddi bir niteliksel boşluk var. OYUN Çocuk bu boşluğu ortadan kaldırma çabasıyla dünyaya geldi diyebiliriz.  Diğer yandan, “çocuk gelişimiyle ilgili olarak gelinen ortak nokta, zihinsel gelişim için çocukluk çağında, yaşına ve düzeyine uygun biçimde seçilen uyarı ve etkinliklerin belirleyici değişimler sağladığı yönünde.”

Çocuğun gelişim döneminde yetersiz ve verimsiz uyarılmışlığı, zihinsel kapasitesini yavaşlatıyor. Bu o kadar hayati ki; sonradan önüne geçilmez, tamir edilemez bir durum. Bizim vizyonumuz,  “Çocuklar her zaman en güzeli hak eder”. Şu anda onlar için gerçekten çok çok özel ve güzel bir dergi yapıyoruz.

- OYUN Çocuk Dergisi’nin yeni içeriğinde ne gibi değişlikler var, bu yeni dergi ile hedef kitleniz kimler olacak?

-Biliyorsun, ana hedefimiz çocuklarımızın zekâ ve yetenek gelişimlerine destek olmak. Konuyu dağıtmak istemem ama aslında her yaştan insanımızın zekâ gelişimine destek olmaya çalışıyoruz, bunun önemine, gereğine dikkat çekmeye çalışıyoruz. Bununla ilgili yaptığımız çalışmaları sonra konuşuruz.

Derginin hedefinde çocuklar var ama biz anne babaları da çocuklarıyla birlikte bu sürece dâhil etme isteğindeyiz. “Hadi çocuğum, çöz bunu, git kendi kendine oyalan?” yaklaşımını bir kenara bırakıp “Gel, birlikte yapalım, çözelim” demelerini istiyoruz. Özellikle ilkokul dönemindeki çocuklar hedef kitlemizi oluşturuyor. Dediğim gibi öğretmen/eğitimci, anne-babalar da. İçeriğe gelince; sıradanın dışında zihin geliştirici bir içeriği var derginin. Çocukların düşünme yeteneklerini geliştiriyor ve onlara farklı bakış açıları kazandırıyor. Çok sayıda eğlenceli soru ve oyunla egzersiz yapma olanağı buluyor çocuklar.  Bu kapasitelerini geliştiren bir şey.

- OYUN Dergisi, içeriği ile matematiği eğlenceli bir hale getirirken düşündürmeye de sevk ediyor. Bu doğrultuda rakamları karıştıran, matematiksel alanda başarı gösteremeyen çocuklarda, öğrenme güçlüğü olup olmadığını nasıl öğrenebiliriz?

-Öğrenme güçlüğü soruna yanıt veremeyeceğim, bir uzmanın yorumlaması gerekir. Benim öğrendiğim ve inandığım şey şu; oynarken öğrenmek en keyifli yol. Düşünmek, düşünmeye vakit ayırmak, hayal kurmak vs. hayatımızın her dönemi için kıymetli. Bilimsel düşünmenin önemine dikkat çekiyoruz. Farklı bakış açısının, mantıksal çıkarım yapabilmenin, matematiksel beceri kadar dil becerisinin/gücünün de önemini biliyor ve buna göre bir içerik hazırlıyoruz. 

- Matematik, bazı çocuklar için tam bir işkence. Rakamlar, semboller, formüller, sayılar ve çarpım tablosu birçok çocuğu baş belası. Bazılarının kâbusu olan matematiği çocuklara sevdirmek için OYUN Çocuk Dergisi olarak önerileriniz nelerdir? Anne babalara bu konuda neler önerirsiniz?

-Her birimiz çok farklı şekillerde öğreniyoruz. Birimizin severek ve merakla yaptığı bazı konuları diğerimiz hiç sevmeyebiliyor. Birimiz matematikte iyiyiz, diğerimiz çok güzel hikâye yazabiliyor. Talim Terbiye Kurulu eski Başkanı Prof. Dr. Ziya Selçuk’un şöyle bir eleştirisi var; Bir çocuk matematikte kötüyse sistem, kendini onun matematiğini iyileştirmeye adıyor. Ve diğer yandan matematikte 100 alan bir çocuk “zaten iyi” diye kendi haline bırakılıyor.

Eğitim sistemimiz ve aile yaklaşımımız, bu açıdan ciddi bir eleştiriyi hak ediyor. Matematiği iyi olan çocuğa yatırım yapılması daha doğru galiba… Bunu çeşitlendirelim hatta dans edebilen, dansı seven çocuk dans etsin. Müzikle ilgilenen çocuğun piyanoya ilgisini hobi düzeyinde bırakmayalım. Edebiyat seven bir çocuğun diğer derslere de eşit düzeyde yakınlık duyması gerektiği fantezisini kurmayalım. 

- Günümüzde çocuklar sürekli bir rekabet ve maraton halindeler. Kazandıkları başarı ise, sınavlarda aldıkları puanlar ile doğru orantılı. Çocukları “Hayattaki başarı ve ödül sayısı çok az olduğu için diğer insanlardan daha iyi olman ve bu başarıları kapman gerekir” düşüncesinden kurtarıp, başarıyı gerçekleştirebilecekleri işleri yaparak duydukları mutluluk ve haz ile değerlendirmeleri gerektiğini nasıl öğretebiliriz?

-Biz vakıf olarak, bıkmadan usanmadan soru sormanın, düşünmenin, sorgulamanın önemini vurguluyoruz. Ancak böyle yaparsak daha iyi düşünebilir, daha doğru kararlar verebiliriz. Hem bireysel hem de toplumsal olarak.

Çocuklarımıza sıkça söylememiz gereken şey şu bence; Okulda veya dışarıda kendi öğrenme ve anlama yöntemlerini bilmeleri, ilgi duydukları, yetenekli oldukları alanları fark edip geliştirmeleri çok önemli. (Burada asıl görev anne-babaya düşüyor tabii yine.) Ve başarı… Tüm bunları yaparken başarısız olmaktan korkmamak gerek. Çünkü öğrenmek her zaman doğru cevabı vermek değildir. Her zaman sınavlardan en iyi puanı almak, sürekli birinci olmak demek değildir. Öğrenmek, öğrendiklerini kullanabilmek ve yeni şeyler üretebilmektir. Öğrenmek, hata yapmaktan kaçmadan, keyif alarak çalışabilmekle mümkündür. Denemek, yanılmak ve tekrar denemek, en sonunda başarıyı getirecektir. “Varacağın yerden daha kıymetlidir ya yaptığın yolculuk.”

  • Yahoo'da Paylaş
  • Paylaş
  • Paylaş
  • Facebook'ta Paylaş
  • Paylaş
  • Paylaş
  • Paylaş
  • Paylaş
Bu Yazı 10231 Defa Okundu
2014-09-09

SON YAZILARI

TOBB Türkiye Yazılım Meclisi Başkanı Melek Bar Elmas: Minyatip söyleşisi Yazar Kılıç’tan Nezih Kuleyin ile Söyleşi AŞKIN BEDEN DİLİ, NEZAKETİN BEDEN DİLİDİR Üç kere “AYN” deyin… “Neşeli Günüm” ile neşelenin! “Kurum kimliğiniz ile yaptığınız paylaşımlara özen gösterin!” Gazeteci Şeref Oğuz: Ar-Ge genellikle bizde Ür-Ge’ye dönüşüyor Yazar Kılıç’tan Prof. Dr. Alkin ile Söyleşi Azeri sanatçı Cavit Tebrizli ile söyleşi

YORUMLAR

Abone Girişi

Yeni Abonelik        Şifre Unuttum ?




















VİDEO HABERLER
Kars Lojistik Merkezi’nin temeli atıldı
Kars Lojistik Merkezi’nin temeli atıldı
Anketler
ÇOK OKUNANLAR
Kars Lojistik Merkezi’nin temeli atıldı
Kars Lojistik Merkezi’nin temeli atıldı

Referandum Sonuçları, Kars Referandum Sonuçları, 2010 Referandum Sonuçları, Referandum Oy Sonuçları, Türkiye Referandum Sonuçları, izmir haber, canlı referandum sonuçları

RSS © 2010 KHA | Kafkas Haber Ajansı | Kars Haberleri | Kars Haber kars haberleri kars ajans
KHA Tan Ofset San.Tic.'nin Kurulusudur. Site iceriğinin telif hakkı bildirilmeksizin kullanılması yasaktır