KHA | Kafkas Haber Ajansı | Kars Haberleri | Kars Haber  kars haberleri kars ajans

GERÇEK VE ACI: SINIFTA KALDIK

  Faruk OCAK

          farukocak@mynet.com
         GERÇEK VE ACI: SINIFTA KALDIK

 Gerçek ve Acı: Sınıfta Kaldık

Kafkas Haber Ajansı (KHA) Yazarı, dolunay Derneği Engelliler Birim Başkanı Faruk Ocak’ın, “Gerçek ve Acı: Sınıfta Kaldık” yazısı:

”Engelli bireylerin bağımsız yaşayabilmelerini ve yaşamın tüm alanlarına tam ve etkin katılımını sağlamak ve engelli bireylerin, engelli olmayan bireylerle eşit koşullarda fiziki çevreye, ulaşıma, bilgi ve iletişim teknolojileri ve sistemlerine dâhil olacak şekilde hem kırsal hem de kentsel alanlarda halka açık diğer tesislere ve hizmetlere, ‘evrensel tasarım’ ilkesiyle erişiminin sağlanması” anlamına geliyor.

Bilindiği gibi 1 Temmuz 2005 tarih ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanunun Geçici 2. Maddesinde :

“Kamu kurum ve kuruluşlarına ait mevcut resmi yapılar , mevcut tüm yol, kaldırım, yay geçidi, açık ve yeşil alanlar, spor alanları ve benzeri sosyal kültürel al yapı alanları ile gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılmış ve umuma açık hizmet veren her türlü yapılar bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sekiz  yıl içinde engellilerin erişebilirliğine uygun duruma getirilir” deniliyordu.

Ancak verilen süre 2015, ardından da 2018 yılına kadar uzatıldı.

Türkiye’nin 2008 yılında imzaladığı Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi ile de:

“ Tüm insan haklarının ve temel özgürlüklerin evrensel, bölünmez, birbiriyle bağlantılı ve karşılıklı bağımlı olma niteliği ile engelli bireylerin bu haklardan herhangi bir ayrımcılığa uğramaksızın yararlanmalarının güvence altına alınmasının gerekliliği teyit edilmiş, fiziksel, sosyal, ekonomik ve kültürel çevreye, sağlık ve eğitim hizmetlerine, bilgiye ve iletişime erişimin engellilerin tüm insan haklarından ve temel özgürlüklerden tam yararlanmasını sağlamadaki önemi kabul edilmiş”

2016 yılının sonlarını yaşadığımız bu günlerde erişebilirlik ile ilgili sorunlarımı hala çözmüş değiliz. Kamu binalarının çoğu engelliler açısından kesinlikle erişebilir durumda değil. Caddelerimiz, sokaklarımız hiçbir şekilde tekerlekli sandalye kullanımına olanak vermiyor. Kaldırımlar hem çok yüksek, hem de çok inişli çıkışlı. Rampalar çoğu yerde standartlara uygun değil. Görme engellilerin kullanımına sunulan hissedilebilir yüzey ve zeminler çoğu yerde doğru uygulanmıyor. Üstelik kaldırımlara görme engellilerin kullanacakları hissedilebilir yüzeylere ya da rampaların önlerine park edilen araçlar ile kaldırımları işgal eden bazı mağaza ve dükkanlar sebebiyle de engellilerin geçişleri engelleniyor.

Söz konusu Kanun’un Geçici 3 Maddesinde ise:

“Büyükşehir belediyeleri ve belediyeler, şehir içinde kendilerince sunulan ya da denetimlerinde olan sürücü koltuğu hariç dokuz veya daha fazla koltuğu bulunan araçlarla sağlanan toplu taşıma hizmetlerinin engellilerin erişilebilirliğine uygun olması için gereken tedbirleri alır. Mevcut özel ve kamu toplu taşıma araçları, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren sekiz yıl içinde, sürücü koltuğu hariç dokuz ila on altı oturma yeri olan araçlarla verilen toplu taşıma hizmetleri, turizm taşımacılığı yapılan araçlarla sağlanan taşıma hizmetleri ve özel ve kamu şehirler arası toplu taşıma hizmetleri ile yolcu gemileri 7/7/2018 tarihine kadar engelliler için erişilebilir duruma getirilir.”

Deniliyordu. 18 Kasım 2014 tarihinde kabul edilen 6567 sayılı Kanun ile bu madde:

Büyükşehir…. Tedbirleri alır. Mevcut özel ve kamu toplu taşıma araçları, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 8 yıl içinde, sürücü koltuğu hariç dokuz ila on altı oturma yeri olan toplu taşıma araçları yolcu gemileri ile özel ve kamu şehirlerarası toplu taşıma araçları ile turizm taşımacılığı yapılan araçlar 07.07.2018 tarihine kadar engelliler için erişebilir duruma getirilir.”

Şeklinde değiştirildi. Ayrıca bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten sonra üretilen şehirlerarası ve uluslararası yolcu taşımacılığı ile servis ve turizm taşımacılığı yapan araçlar dışında şehir içi yolcu taşıma hizmeti yapan araçlardan erişebilir olmayanlara yolcu taşıma hizmeti için yetki belgesi, izin ve çalışma ruhsatı verilmez.” Hükmü ilave edildi. Ancak İstanbul’da henüz engelli taşımacılığına uygun bir dolmuş/minibüs görmüş değilim. Enteresan olan asıl konu ise, pek çok dolmuş/minibüs üzerinde “engelli erişime uygunluk” işareti yer alırken bu araçların hiçbirisinde engelli rampası bulunmayışı. Görünen o ki, rampalar araca yalnızca ruhsat ve izin belgesi alınma aşamasında kullanılmak üzere monte ediliyor ve iznin alınmasının hemen ardından çıkartılıyor.

Bu sınıf tekrarı etmemizin sorumlusu kim yada kimler? Bu sorunların çözümünde rol oynaması gereken kişiler yada kurumlar bu sorunlara neden bu kadar duyarsız?

  • Yahoo'da Paylaş
  • Paylaş
  • Paylaş
  • Facebook'ta Paylaş
  • Paylaş
  • Paylaş
  • Paylaş
  • Paylaş
Bu Yazı 7223 Defa Okundu
2016-10-24

SON YAZILARI

Çanakkale Zaferi Ne Anlatır Ey Kahraman Türk Kadını Empatik Komşu Ötekileştirme Sosyal Uyum ve Engellilerle Yaşamak Hayatın Anlamı Bakışlarda Saklıdır! Sarıkamış Çaresizliğin Çaresi Olsaydı… İnsan Hakları Ömür Boyu Mahkûmiyet Engelli Bireyin Psikolojik Savaşı

YORUMLAR

Abone Girişi

Yeni Abonelik        Şifre Unuttum ?




















VİDEO HABERLER
Kafkas Üniversitesinden Çanakkale Şehitlerimize Z
Kafkas Üniversitesinden Çanakkale Şehitlerimize Ziyaret
Anketler
ÇOK OKUNANLAR
Kars36spor’a Destek Gecesi
Kars36spor’a Destek Gecesi

Referandum Sonuçları, Kars Referandum Sonuçları, 2010 Referandum Sonuçları, Referandum Oy Sonuçları, Türkiye Referandum Sonuçları, izmir haber, canlı referandum sonuçları

RSS © 2010 KHA | Kafkas Haber Ajansı | Kars Haberleri | Kars Haber kars haberleri kars ajans
KHA Tan Ofset San.Tic.'nin Kurulusudur. Site iceriğinin telif hakkı bildirilmeksizin kullanılması yasaktır