Peynir Zamanı
KAFKAS HABER AJANSI / BEDİR ALTUNOK
Prof. Dr. Yavuz Öztürkler’in, “Peynir Zamanı” yazısı:
Mayıs ayında ne çok önemli gün ve hafta varmış…
Neredeyse Mayıs’ın her günü önemli bir etkinliğe ayrılmış. Bunlardan üçü üretim ve baharla ilgili…
14 Mayıs: Dünya çiftçiler günü
15 Mayıs: Yeryüzü iklim günü
21 Mayıs: Dünya süt günü
Dünya Süt Günü 1956’dan 2001 yılına kadar 21 Mayıs’ta kutlanırken BM, FAO ve Dünya Sütçülük Federasyonu’nun kararıyla Dünya Süt Günü 1 Haziran olarak ilan edildi. Yani bizim yöredeki deyimiyle yaz başı Dünya süt günü oldu.
Mayıs’tan Haziran’a ve Temmuz’a uzayan bir bereket zamanı geldi.
Korona günlerinde net bir şekilde anlaşıldı ki, makineler, arabalar ve markalı telefonlar yenilmiyor. İnsanlar marketlere ve daha çok temel gıda maddelerine hücum etti.
Korona günlerinde insanlık cepten yedi. Stoklar erimeye başladı.
Mayıs ayı baharın en verimli ayı. Süt’ün ve çiftçilerin ayı. Üretimin doruğa çıktığı, yeşilin bin bir nimete dönüştüğü ay... Bu ayda yeşillikler, çiçekler ve doğanın her türlü rengi daha bir etkileyici ve büyüleyici.
Korona günlerinde eriyen süt ürünleri stoklarımız yine bu ayda dolacak yine bu ayda doğa bize nimetlerini sunacak.
Mayıs üretimin baharı olunca peynirin de baharı oldu. Derken Haziran’la doğa daha da canlandı.
Korona sonrası eksilenleri yerine koymak normalleşmeye doğru (asla gevşemeden) bir çok adım kuşkusuz atılmalıdır. Ama yemeyi, içmeyi ve sağlığı ertelemek mümkün değil.
Korona sonrası birçok sektör desteklenmeli, ama tarım, hayvancılık ve gıda sektörü daha fazla desteklenmelidir. Bu sektörün her alanında AR-GE ve inovasyon çalışmalarına daha çok önem verilmelidir. Korona krizini ilk yaşayan Çin bu süreçte acilen yürüttüğü eylemlerin ve tedbirlerin başına Tarım ve hayvancılığı koydu, seyahat izni planlarında Tarım ve Hayvancılığı önceledi. Geçenlerde Ülkemizden Çin’e süt ürünleri ihracatına izin verildiği açıklandı, 54 firma listeye girdi. Yunanistan’dan Feta peyniri itihal eden Çin’in bizden de peynir alması geç olsa da umarım bundan sonra gerçekleşir.
Özellikle peynir hayvancılığın bir lokomotif ürünü olarak ayrı bir başlık olarak mercek altına alınmalıdır. Öyle görünüyor ki bundan sonra insanlık küresel salgın gerçeği ile yaşayacak. Bu noktada dayanıklı gıda mamulleri daha fazla ön plana çıkacak. Bana göre, bunlardan biri ve belki de birincisi peynirdir.
Korona sürecinde Mayıs ayında vaka sayısı azalmaya başladı, doğa ve iklim en munis ve müşfik halini korona sürecinde de gösterdi. Ne güzel bir tesadüftür ki birçok özel gün ve hafta ile birlikte Milli Bayramımızı ve Ramazan Bayramımızı da Mayıs ayında kutladık.
Baharla gelen musibet gibi görünen korona süreci, bir Tarım ve Hayvancılık ülkesi olan yurdumuz için daha fazla güçlenmenin ve şahlanmanın bir başlangıcı olabilir" Ülkemiz bu sıkıntılardan güçlenerek çıkabilir. Çünkü dünyada korona sonrası Tarım, hayvancılık ve gıda üretimi kazanacak. Süt ürünleri üretimi daha fazla desteklenmeli ve teşvik edilmeli. Türkiye birçok hayvansal mamulle birlikte daha fazla peynir üretecek ve fazlasını dışa satacak potansiyelde bir ülkedir. Yeter ki doğru stratejiler geliştirilsin…
Yani bu zor günlerin ardından biz de kazanacağız.
Ülkemiz de kazanacak.
Uzun süre saklanabilen bir süt mamulü olan peynir de kazanacak.
www.yavuzozturkler.net
(BA-BA-S) GAZİ KARS (KHA) / KAFKAS HABER AJANSI / BEDİR ALTUNOK